Sport żużlowy zaliczany jest do sportów indywidualnych, w przypadku, gdy zawodnicy zbierają punkty samodzielnie, jak i drużynowych (w tym w parach lub drużynach wieloosobowych), podczas których zdobyte punkty się sumują. Zawodnicy ścigają się ze sobą po torze, na spełniających określone wymagania motocyklach żużlowych. Motocykle te nie posiadają skrzyni biegów, hamulców, ani oświetlenia, które podczas zawodów jest niepotrzebne, a mogłoby jedynie obciążyć maszynę. Dodatkowo, motocykle te są dostosowane do jazdy po łukach ślizgiem kontrolowanym.
Tor, po którym ścigają się zawodnicy również musi spełniać ściśle określone kryteria. Przede wszystkim musi w całości znajdować się na płaskim terenie, a jego kształt przypomina połączenie prostokąta z owalem. Długość toru mierzona w odległości metra od wewnętrznej krawędzi musi wynosić 260-425m w przypadku żużla klasycznego oraz lodowego. Z kolei w przypadku żużla na trawie i torów długich wartości te wynoszą 426-1300m. Powierzchnia toru musi być odpowiednio dostosowana, wykonana z żużlu granulowanej cegły, granitu lub dowolnego innego sypkiego materiału. Zawody nie mogą się odbywać na betonie, cemencie czy jakiejkolwiek innej twardej nawierzchni. Ma to za zadanie zapewnić nie tylko prawidłowy ślizg ale także bezpieczeństwo zawodników.
Każde zawody rozpoczynają się od przeprowadzenia próby toru, czyli serii treningów, podczas których zawodnicy, w odgórnie określonym czasie mogą poznać warunki panujące na torze. Następnie zawodnicy przechodzą do prezentacji, okrążając tor w zależności od preferencji, pieszo, na platformie bądź już na motocyklach. Po zakończonej prezentacji rozpoczynają się zawody. Biegi prowadzone są w seriach 3-4 wyścigów, między którymi następuje kilkuminutowa przerwa.
Przed rozpoczęciem biegu, na sygnał sędziego, zawodnicy mają 2 minuty na ustawienie się we właściwej kolejności. Wyścig rozpoczyna się po uniesieniu taśmy startowej przez sędziego. Zwykle po pierwszym łuku zawodnicy korygują tor jazdy, tak by zająć możliwie jak najlepszą pozycję.
Podczas zawodów indywidualnych zawodnicy zwykle pojawiają się na torze 5 lub 4 razy, za każdym razem spotykając się z innym zawodnikiem. W niektórych przypadkach zawodnik może zostać wykluczony z wyścigu decyzją sędziego. Wśród najczęstszych wykluczeni występują w/czas i w/2m czyli spóźnienie na start, podczas którego zawodnik przekroczył przysługujące mu 2 na przygotowanie się do startu; w/t lub t w wyniku dotknięcia taśmy startowej w/u czyli wykluczenie na skutek upadku zawodnika, w/su w wyniku upadku drugiego zawodnika, czy nieregulaminowe/niesportowe zachowanie.